BLOG / Vállalkozásfejlesztés napjainkban


A Vállalkozóvá válás veszélyei és lehetőségei

 

A fiatalok jövőképe

 

A fiatalok jövőképét leginkább a bizonytalanság és a borúlátás jellemzi. A legnagyobb problémának az anyagi nehézségeket, a létbizonytalanságot, a szegénységet és az elszegényedést tartották (43%). Második helyen a bizonytalanság és a kiszámíthatatlan jövő állt (37%).Ennek számos oka lehet, ezek közül néhányat néznék meg részletesebben, a tanulásra és továbbtanulásra, a munkavállalásra, illetvea vállalkozási hajlandóságra fókuszálva.

 

A fiatalok továbbtanulási hajlandósága

 

Az alábbiakban a Magyar Ifjúság Kutatás 2016 alapján mutatom be a főbb tendenciákat.

Az oktatásban részt vevők aránya

2008-ban volt a legmagasabb, amikor elérte a 46%-ot, azóta csökkenő tendenciát mutat, 2012-ben 43% volt, és 2016-os adatok alapján már csak a 40%-ot érte el.

A Vállalkozóvá válás veszélyei és lehetőségei

 

A fiatalok jövőképe

 

A fiatalok jövőképét leginkább a bizonytalanság és a borúlátás jellemzi. A legnagyobb problémának az anyagi nehézségeket, a létbizonytalanságot, a szegénységet és az elszegényedést tartották (43%). Második helyen a bizonytalanság és a kiszámíthatatlan jövő állt (37%).Ennek számos oka lehet, ezek közül néhányat néznék meg részletesebben, a tanulásra és továbbtanulásra, a munkavállalásra, illetvea vállalkozási hajlandóságra fókuszálva.

 

A fiatalok továbbtanulási hajlandósága

 

Az alábbiakban a Magyar Ifjúság Kutatás 2016 alapján mutatom be a főbb tendenciákat.

Az oktatásban részt vevők aránya

2008-ban volt a legmagasabb, amikor elérte a 46%-ot, azóta csökkenő tendenciát mutat, 2012-ben 43% volt, és 2016-os adatok alapján már csak a 40%-ot érte el.

 

                                                                       -o-

 

 

Ha valaki úgy dönt hogy vállalkozóként szeretne szerencsét próbálni akkor a vállalkozásalapítás után lehetőség van támogatási kérelem benyújtására a ”Fiatalok vállalkozóvá válása vállalkozás bejegyzésétől kezdődően 1 évig mentori támogató tanácsadó és nyomonkövető tevékenység segíti a vállalkozás megerősödését. A mentorálás keretében a fiatal vállalkozók segítséget kapnak amit a következő tevékenységekre lehet fordítani:

 

  • előkészítési tevékenységek finanszírozására,
  • új eszközök beszerzésére és bérlésére,
  • üzlethelyiség, iroda bérlésére,
  • információs technológia fejlesztésének finanszírozására,
  • egyéb immateriális javak beszerzésére pl. szabadalmak, licenc, oltalom,
  • piacra jutás támogatására,
  • képzéseken való részvétel finanszírozására,
  • tanácsadás igénybevételére pl. marketing, menedzsmentfejlesztési, pénzügyi, logisztikai
  • tanácsadás stb.,
  • anyagbeszerzésre,
  • általános vállalatirányítási tevékenységekre.

 

A sikeres vállalkozás és vállalkozó ismérvei

 

 

 

Minden vállalkozás, minden vállalkozó más, nincs olyan recept,ami garantálja a sikert, de

vannak olyan ötletek, tippek, amelyek a legtöbb esetben működnek és hozzájárulnak a vállalkozás eredményességéhez. Úgy gondolom, hogy a vállalkozó és vállalkozása

összefüggnek, így nem lehet teljes mértékben elhatárolni, hogy mi az ami a vállalkozót és mi az ami a vállalkozását sikerre viszi, az egyik nem lehet sikeres a másik nélkül. Ha vállalkozásunkat sikerre szeretnénk vinni a következő ismérveket érdemes szem előtt tartani:

 

  1. Életképes ötlet:

 

 Már a cégalapítás pillanatában is elkövethetünk olyan hibákat, amelyek

a vállaltunk bukását okozhatják. Az ötlet,amire a vállalkozásunkat alapítjuk nagyon

fontos, hosszú távon befolyásolja a cégjövőjét. Megválasztásánál nem ele

gendő csak a profitot szem előtttartani, hiszen egy vállalkozás felépítése óriásibefektetést igényel a részünkről. A rögös úton számos buktatóval találkozhatunk, amelyek leküzdése olykor nem is olyan egyszerű,mint gondolnánk. Ha olyan ötletet választunk,ami

ugyan profit szempontból elsőrangú, de nem érezzük magunkénak, nem tudunk vele azonosulni, akkor könnyen elveszthetjük a lelkesedésünket,és 1-2 éven belül a csőd szélére sodorhatjuk magunkat. Ennek ellenére azonban nem elég az sem,ha mi szívügyünknek érezzük amit 18választottunk, ha nincs rá vevő,akkor nem lehetünk sikeresek.Meg kell vizsgálni, hogy tényleg megvan e a piaci rés, ki kell elemezni a konkurenciát, tájékozódni kell az aktuális trendekről az iparágban amiben tevékenykedni szándékozunk ajövőben.

Ezt követően határoljuk el a termékünket, szolgáltatásunkat, legyen újszerű, legyen más,

legyen jobb a többinél. Nem feltétlenül kell valami forradalmit kitalálni, de legalább az

átlagos megoldáson illik csavarni egyet, valami újdonságot csempészni a megszokottba,

mert mások utánzása nem lehet a hosszú távú terv.

 

 

  1. Jó vezető

 

 A vállalkozások legtöbbje a tulajdonos irányítása alatt növekszik, ami

kezdetben praktikus, mivel a vezető ismeri a kezdeti gondokat, gyorsan reagál a

problémákra. Ám,ha a cégjól megya feladatok megszaporodhatnak. Ilyenkor mérlegelni

kell mi az amivel még elbírunk és mi az amit érdemesebbegy jól képzett kollégaszakértelmére bízni. A vezetőnekfigyelni kell arra, hogy a vezetői munkakör nem áll meg a feladatok kiadásánál, nem várhatjuk el, hogy a munkatársak mindent egy szó

nélkül tökéletesen elvégeznek. A jó vezető nem áll meg itt, foglalkozik a munkatársakkal, építő kritikákkal és dicséretekkelsarkallja őket eredményesebb munkára. Nem egy távoli, ismeretlen személy kollégái számára, aki napi 8 órában csak az irodájában az íróasztala

mögött ül

. Gyakran beszél a hierarchia alsóbb szintjein dolgozókkalis, érdeklődik felőlük, meghallgatja javaslataikat az adott feladattal kapcsolatban.

 

  1. Lojális munkatársak

 

A termékünk piacképes, a vezetés is jó, ám ugyanilyen fontos. hogy a megfelelő és elkötelezett munkatárakkal dolgozzunk. Ha valamilyen speciális szakmai

tudásra van szükség, inkább fizessünk magasabb béreket, de szerezzünk hosszú távra jól képzett munkaerőt. Az emberek túlnyomó része nem büszke a saját munkahelyére, ez

nagyrészt nem az alulfizetettségből, inkább a munkakörülményekből fakad. Sok

cégvezető eszközként tekinta dolgozóira, meg sem próbálja tisztelni őket, pedig az

alkalmazott a cégen kívülre is elviszi munkahelyehírnevét, akár jó akár nem. A jó hír elterjedése anyagi hasznot is hozhat, illetve az elégedett munkavállalók nagyobb teljesítményt hoznak ki magukból, ha érzik

a vállalat megbecsüli őket. A lojalitás kialakulásához nélkülözhetetlen a kölcsönös tisztelet.

 

  1. Erős sales

 

Ha a termékünk jó, képzett és elkötelezett munkatársak vesznek körül, de

mégis botladozik az üzlet, akkor valószínűleg nincs meg a kapcsolat a termék és a vevők

között. Ezért sokak szerint a vállalat életében a legfontosabb megtalálni a jó sales

munkatársat, nagyobb cég esetén sales részleget. Az igazán jó értékesítő úgy tör előre,

hogy az új érdeklődők felkutatása mellett a már meglévő ügyfelekkel is foglalkozik,

finomítja a terméket, folyamatosan figyeli a vevői igényeket, nem egy terméketvagy

szolgáltatást próbál eladni, hanem az ügyfelek problémáit oldja meg.

 

A program mely a vállalkozások indítását szorgalmazza, annakeredményességéről messzemenő következtetéseket még korai lenne levonni. Kezdő vállalkozások révén, azok sikerességét csakpár év múlva lehet megítélni, melynek során számos kérdés merülhet fel.

Ilyen kérdések lehetnek a következők:

 

·Meddig tart ki a vállalkozók kezdeti lelkesedése?

·A mentorálás után egyedül is képesek lesznek boldogulnia fiatal vállalkozók?

·Talpontudnakmaradni vagy lemorzsolódnak?

·Meg tudnak majd birkózni a nehézségekkel?

·Mennyire lesznek innovatívak?

·Hol fognak tartani 3, 5 vagy akár 10 év múlva?

·Milyen túlélési arányszámokat látunk majd?

 

Ezekre a kérdésekre csak a jövőben kaphatunk választ. Reméljük, hogy a fiatal vállalkozók a

képzés során megszerezték a szükséges tudást, elegendő kapcsolatot tudtak kiépíteni, ha

elengedjük kezüket, a kezdeti úton tovább haladva sikeressé tudják tenni vállalataikat.

Úgy gondolom, hogy a fiatalabb generációt támogatni kell, meg kell adni a lehetőséget ötleteik megvalósítására. Akinek van egy jó ötlete azt ne a tudás vagy a kezdőtőke hiánya tartsa vissza a megvalósítástól. Belevágni az ismeretlenbe egy jobb élet reményében talán elsőre őrültségnek hangzik, de a megfelelő háttérrel már nem is olyan irreális elgondolás. Merjünk nagyot álmodni, kockáztatni, hibázni, a hibákból tanulni, új nézőpontból közelíteni a dolgok felé,és ha minden a helyén van a siker nem marad el. Ne felejtsük:minden nagy dolog kicsiben kezdődik.

 

Forrás: Tóth Barbara: Fiatalok vállalkozóvá vállása; ötlettől a saját vállalkozásig (2018)

 

Back
comments powered by Disqus

Tagcloud

Archives